Nu har vintern verkligen kommit igång ordentligt. Det har ju snöat i flera dagar nu och barnens ansikten lyser av glädje varje gång som de upptäcker att det snöar. På onsdags förmiddagen valde vi att gissa hur mycket snö vi kunde mäta upp på tumstocken ute på gården. Vi la tumstocken på golvet och så fick alla en i taget gå fram och säga eller peka på en siffra som de trodde skulle vara rätt. Alla barn och vuxna fick gissa på en siffra som vi skrev upp på en lapp så vi kunde kolla sen vilken/vilka som var närmast.
Barnen fick hjälpas åt att kolla vilka siffror det stod på tumstocken där snön tog slut.
44 cm fick vi upp på tumstocken vid staketet som går runt gungorna.
Våra gissningar:
CRN 28 cm
NB 29 cm
LF 10 cm
ABA 32 cm
KRN 32 cm
SAE 39 cm
KO 46 cm
NM 25 cm
HE 10 cm
TS 57 cm
SA 25 cm
LJ 46 cm
PS 38 cm
MH 37,5 cm
Här nedan kommer lite bilder från barnen lek ute i snön
Barnen klättrade på en stor snödriva som blivit till när vaktmästarna kom och plogade gången mellan grindarna in och ut från gården. Barnen hoppade nerför och försökte sen komma upp så fort som möjligt för att göra om det igen. Men att springa uppför i en snödriva är inte det lättaste.
De la sig ner i snön för att se om de skulle synas eller om de skulle försvinna eftersom det var så mycket snö ute på gården. Kompisen som var bredvid fick avgöra om kompisen som låg ner syntes eller inte.
De satte sig med ett hopp i en snödriva så att det blev en stol.
De grävde över sina ben med snö så de försvann
De här målen från Läroplanen LpFö 98 rev 2010 är några av dem som vi kan få in i uppgiften och barnens lek ute i snön.
Förskolan ska sträva efter att varje barn Lpfö 98 rev 2010:
- utvecklar sin nyfikenhet och sin lust samt förmåga att leka och lära,
- utvecklar självständighet och tillit till sin egen förmåga,
- utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning
- utvecklar sin förmåga att lyssna, reflektera och ge uttryck för egna uppfattningar och försöker förstå andras perspektiv,
- utvecklar sin förmåga att använda matematik för att undersöka, reflektera över och pröva olika lösningar av egna och andras problemställningar,
- utvecklar sin förmåga att urskilja, uttrycka, undersöka och använda matematiska begrepp och samband mellan begrepp,
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar