Nu har vi tagit in en liten rutschkana eftersom en annan avdelning ville ha bilen vi hade innan. Nu blir det lite andra utmaningar för barnen genom rutschkanan.
Vi kan koppla utmaningarna till lpfö 98 rev 2010 :
"Förskolan ska sträva efter att varje barn utvecklar sin motorik, koordinationsförmåga och kroppsuppfattning."
Barnen provade sig fram till vilket sätt som var enklast att ta sig upp på rutschkanan och likadant sättet att åka ner på. Några åkte på rumpan och andra la sig på magen för att åka ner. Men båda sätten verkade vara lika roliga.
Det kluriga var väl att komma på att när man åkt ner så är man tvungen att flytta på sig för annars kunde man ju bli på åkt av nästa barn som kom ner åkandes.
Det jobbiga med rutschkanan verkar vara att man måste vänta på sin tur och man kan inte sitta på kanan för länge för kompisen efter vill inte vänta så länge. Man kan inte gå upp från andra hållet på själva kanan alltså, då kan man ramla eller så kommer det en kompis åkandes på en.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar